Sütiket (cookie) használunk, hogy megkönnyítsük webáruházunk használatát az idelátogatóknak. Az „OK” gombra kattintva elfogadja a preferenciális, statisztikai és marketing sütik használatát számunkra és partnereink számára. A weboldal működőképességének fenntartása érdekében funkcionális sütiket is használunk. A sütikel kapcsolatos részletes információkért és beállításokért kérjük, kattints ide!
Sok modern autó xenon- vagy LED-lámpával van felszerelve, és bizonyos esetekben mindkettő. De mik ezek, és hogyan működnek az autók fényszórói?
A fényszórótechnika világában a dolgok elég gyorsan haladnak, de az emberek ezt nem igazán veszik észre. Hagyományosan halogén fényszórókat kapott, és semmi mást, de manapság sokkal több lehetőség áll rendelkezésre, beleértve a xenon- és LED-lámpákat.
Mik azok a LED fényszórók?
A legtöbben tudják (iskolás korukból!), hogy a LED a Light Emitting Diode rövidítése, de emlékszel, hogyan működnek?
Alapvetően a LED egy félvezető, amely fényt bocsát ki, amikor áram folyik rajta. Nem igényelnek sok áramot a megvilágításhoz, és ezért nem igényelnek sok energiát az autó akkumulátorától és motorjától. A halogén fényszóróhoz képest, amely 20%-os hatásfokkal működik, és az energia 80%-a hőveszteséggel jár, a LED-es lámpa 80%-os hatékonyságú, és 20%-a hőveszteség. Mindegyik LED nagyon kicsi, így ami úgy néz ki, mint egy izzó az autón, az több kis LED-ből áll. Emiatt az autótervezők a LED-ek szükséges készletét is díszes formákká alakíthatják, ami lehetőséget ad számukra, hogy izgalmas megjelenést alkossanak autóiknak, különösen a nappali menetlámpákkal (amelyek a lámpák automatikusan bekapcsolnak, amikor egy autó halad a láthatóság növelése érdekében).
Milyen előnyei vannak a LED-es fényszóróknak?
A halogén izzóknál fehérebb fényt produkálnak, a LED-lámpák sokkal kevesebb energiát használnak fel – ami jobb üzemanyag-fogyasztást és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez – és sokkal tovább tart. Valójában a LED-lámpákat nem kell cserélni az autók élettartama során… nincs olyan izzószáluk, mint egy halogén izzónak, így nincs mi kiégni. A LED-ek emellett hatékonyabbak, mint a xenon fényszórók, és a fény kevésbé terheli meg a szemet éjszaka, mert közel áll a természetes fény tónusához. Mivel a LED-ek által előállított fény pontosan irányítható, az autógyártók mindenféle okos dolgot meg tudnak csinálni a LED-ekkel. Az Audi például egyes csúcskategóriás autóiban van egy érzékelő, ami azt jelenti, hogy bekapcsolva hagyhatja a távolsági fényt, még akkor is, ha a forgalom ellenkező irányba halad. A rendszer eltéríti a fénysugarakat, hogy csökkentse a tükröződést a többi járművezető számára. Azonban a HID lámpákhoz hasonlóan a LED-ekkel is az az egyik fő probléma, hogy drágábbak, mint a halogén izzók. Korábban csak luxusautókban talált LED-es fényszórókat, de más autógyártók egyre gyakrabban vezetik be a LED-es lámpákat az autók kínálatába. Végül valószínűleg szabványossá válnak.
Mik azok a xenon fényszórók?
A név ellenére ezek valójában nem „xenonlámpák”. Technikailag ezek fémhalogén lámpák, amelyek xenongázt is tartalmaznak. Amikor bekapcsolja őket, egy kis időbe telik, amíg elérik a teljes fényerőt, és a xenon lerövidíti ezt az időt azáltal, hogy azonnal minimális fényt bocsát ki. Lehet olvasni a bi-xenon lámpákról is, de az egyetlen különbség ezek és a sima xenon lámpák között az, hogy a bi-xenonok xenon lámpákat használnak mind a teljes, mind a tompított fényhez.
Hogyan működnek a xenon fényszórók?
A hagyományos izzókkal ellentétben, amelyekben egy izzószál izzik a gázban, amikor elektromos áram halad át rajta, a xenonlámpáknak két elektródája van, és ezek között „töltik” a gázt. Ez adja a fényt. És ez az oka annak, hogy olyan fényeket is láthat, mint amilyeneket HID (High Intensity Discharge) lámpáknak neveznek. Az eredmény egy fehér-kék fény, amely két-háromszor erősebb, mint egy halogén izzó. Ez azt jelenti, hogy nem csak tovább világítja meg az utat, hanem jobb láthatóságot biztosít sötétben és rossz időjárási körülmények között is.
Mik a xenon fényszórók előnyei?
A jobb fény mellett a xenon lámpák kevesebb energiát fogyasztanak, mint a halogén izzók, és mivel nincs elhasználandó izzószáluk, hosszabb élettartamúak.
Van valami hátránya a xenon fényszóróknak?
A xenon lámpák költségesebbek és bonyolultabbak, mint a hagyományos halogén izzók, és ez azt jelenti, hogy általában a drágább, csúcskategóriás autókra korlátozódnak. Ezeket is csak szakképzett szerelő cserélheti ki, míg a hagyományos halogén izzót bárki cserélheti.
Az autók fényszóróinak rövid története
Míg az első lovas kocsik kocsilámpákat és gyertyákat használtak a fényre, hamar rájöttek, hogy ez nem lesz alkalmas a sebességre. A fényszórókat először az 1880-as években vezették be, és acetilénnel vagy olajjal táplálták, aminek az volt az előnye, hogy ellenáll a szélnek és az esőnek – a gyertyákkal ellentétben! Tükröket helyeztek a láng mögé, hogy előre fókuszálják, de a sugár nem volt túl pontos nappal, nemhogy éjszaka. Az autógyártók az 1900-as évek elején kezdték el fejleszteni az elektromos fényszórókat. Abban az időben nehéz volt létrehozni egy olyan dinamót, amely elég kicsi volt ahhoz, hogy elférjen az autóban, és még mindig elegendő energiát termeljen a hatékony fény előállításához. Az elektromos lámpákat először bevezetni képes cégek közé tartozott a Peerless, a Pockley Automobile Electric Lighting és a Cadillac 1912-ben, amely integrálta elektromos gyújtásrendszerét a világítási rendszerébe. Az 1930-as évek végén vezették be a zárt sugárzós lámpákat. Ezek egymáshoz zárt lencsét és izzószálat, valamint parabola reflektort használtak. Bár ez a rendszer fókuszáltabb és világosabb fényt adott, sok energiát igényelt, és így is csak kevés fényt adott. Az izzószál az üvegen is fekete maradékot hagyott, ami azt jelentette, hogy a lámpák még kevésbé fényesek. A halogén lámpák az 1960-as évek elején jelentek meg, amikor Európában gyártották az első járműre szerelhető lámpákat. És ezeket még ma is sok autóban használják.
Mik azok a halogén fényszórók és hogyan működnek?
A halogén fényszórók valószínűleg a legrégebbi technológia, amelyet egy új autóban ma be lehet szerezni. Üvegtálból, izzószálból és gázból állnak. Amikor áram halad át az izzószálon, fényt bocsát ki. Az izzóban halogéngázt használnak, hogy az izzó hosszabb ideig fényesebb maradjon. A gáz megakadályozza, hogy a wolframszál megfeketítse az üveg felületét. Míg olcsók és könnyen cserélhetők, ha eltörnek – a legtöbb esetben ezt saját kezűleg is megteheti –, nem olyan energiahatékonyak, mint a LED- vagy xenonlámpák, ami befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást. Önmagukban sem hatékonyak – a halogén izzók energiájának körülbelül 80%-a hulladékhő. Ráadásul a halogén izzók időről időre eltörnek, nem pedig a LED technológia, amely várhatóan az autó teljes életciklusa alatt kitart.